Étkezés az iskolában
Az ősz, a tanévkezdés a gyerekek és a szülők számára is egy intenzívebb időszak, mint a nyár. Az iskolás gyerekek esetében különösen fontos, hogy táplálkozásuk megfelelő minőségű, megfelelő mennyiségű, szélsőségektől mentes legyen, és ha lehet, a napi adag 5x-i étkezésre legyen szétosztva. az esetek nagy részében ezt úgy tudjuk megoldani, hogy a tízórait, ebédet, és a délutáni tanórák, különórák miatt az uzsonnát is az iskolában fogyasztják el gyerekeink. Az így elfogyasztott ételeket megvehetik az iskolai büfékben illetve a szülő is csomagolhat elemózsiát a részükre. Az ebéd történhet az iskolai menzán, illetve lehet otthonról csomagolt, hideg élelem is. Abban az esetben, ha a gyerek ebérre is otthonról hozott ételt fogyaszt figyelni kell arra, hogy az tápláló és a higiénés követelményeknek megfelelő legyen. A reggeli és a vacsora biztosításáról minden esetben a szülőnek kell gondoskodnia.
A gyerekeket soha ne engedjük el reggeli nélkül! A kiadós, tartalmas reggeli különösen nagy jelentősséggel bír, hiszen a délelőtti órákon a koncentráláshoz, tanuláshoz, testnevelés óra esetén pedig még a fizikai aktivitáshoz is ebből kell energiát merítenie a gyereknek. A szénhidrátok ebben az étkezésben így különösen nagy jelentősséggel bírnak. A reggeli tartalmazzon minden esetben komplett fehérjét (tej, tejes ital, kefir, joghurt, sajt, túró, vagy húskészítmény), és elegendő szénhidrátot is, ami az agysejtek tápanyaga lévén nélkülözhetetlen a tanulási, koncentrálási folyamatokhoz. A reggeli szénhidrátbevitelt célszerű valamilyen gabonatermékkel biztosítani, mint pl. teljes őrlésű lisztből készült kenyér, pékáru, müzlik, gabonapelyhek. Ajánlatos a gyerekeknek a reggelihez valamilyen zöldséget (paprika, paradicsom, uborka, retek, stb.) vagy gyümölcsöt (nyers gyümölcs vagy gyümölcslé formájában) adni. A folyadék ugyancsak elmaradhatatlan része a reggeli étkezésnek.
Ha a napközbeni kis étkezéseket (tízórai, uzsonna) a gyermek nem az iskolai büfében oldja meg, akkor erről a szülőnek kell gondoskodnia. A csomagolt szendvicshez a pékáru szintén jó, ha teljes kiőrlésű gabonából készült, és emellett tartalmazhat sajtot, túrót, vagy húskészítményt, és valamilyen friss zöldséget. Arra azonban figyeljünk, hogy olyan készítmények kerüljenek a gyerek elemózsiájába, amit szeret, és biztosan el is fogyaszt, illetve amelyek hűtés nélkül sem romlanak meg fogyasztásig. A délutáni uzsonnára szendvics helyett csomagolható valamilyen gyümölcs, ami könnyen elfogyasztható (pl. alma, körte, szilva, sárgabarack, szőlő, banán, narancs stb.), és valamilyen müzli szelet, puffasztott gabonapehely is, amelyek higiénés körülmények között tartása nem igényel akkora körültekintést, mint a tejtermékeké, illetve a húskészítményeké (melegben sem romlik meg). Érdemes a gyerekeket is kikérdezni, hogy mit szeretnének enni pl. tízóraira, uzsonnára, attól azonban óvakodjunk, hogy minden nap ugyanazt kapja, mert így étkezése egyhangúvá, szélsőségessé, illetve hosszú távon egyes tápanyagokban hiányossá is válhat. Érdemes a gyerekekkel időnként enyhe kompromisszumokat kötni.
Köztudott, hogy a gyerekek általában szeretik az édességeket, süteményeket. Ha a szülő ezen élelmiszercsoportba tartozó termékeket is csomagol a gyereknek, akkor figyeljen arra oda, hogy ez ne legyen nagy mennyiség, illetve heti maximum 1-2 alkalommal fogyasszon csak édességet a gyerek. Ez lehet egy kis szelet csokoládé vagy sütemény, és a legoptimálisabb, ha a gyerek ezt az ebéd után, és nem önálló étkezésként fogyasztja. Természetesen ezt a gyerek csak megfelelő oktatási – nevelési módszerek eredményeképpen fogja így csinálni, tehát a szülői nevelés és példamutatás jelentősége itt is megmutatkozik. A teljes tiltás helyett a tanítás hosszú távon mindenképpen eredményesebb.
A szülőnek arra is oda kell figyelnie, hogy ha a gyerek az iskolában nem kap meleg ételt, akkor a vacsora mindenképpen az legyen. Érdemes a gyerekeket mindig megkérdezni, hogy mit ettek aznap, hogy a hiányzó élelmiszereket, illetve tápanyagokat a vacsorával ki tudjuk egészíteni. Pl. ha az iskolában az ebéd rántott hús volt sült burgonyával, akkor a vacsora semmiképp se álljon bő zsírban sült ételből.
A tanévkezdés időszaka, az ősz bőséges gyümölcs és zöldségkínálattal rendelkezik. Érdemes a gyerekek étrendjébe ilyenkor minél több és minél változatosabban beépíteni ezeket a vitamindús élelmiszereket. Az iskolába minden nap érdemes valamilyen fent említett, könnyen fogyasztható gyümölcsöt csomagolni, de otthoni fogyasztásra a sárgadinnyét, görögdinnyét (ezek csomagolása, porciózása nehéz), valamint a vegyes gyümölcsökből összeállított gyümölcssalátákat is adhatjuk, akár magában, akár egy joghurttal vagy kefirrel leöntve. A gyümölcsök ezen kívül alkalmasak különféle édességek, nassok, elkészítéséhez is, pl. túrókrém, sütemények, pudingok, stb.
A család étkezése
Az ősztől nyárig terjedő időszakban,amikor mindenki dolgozik, (gyereke pedig iskolában, óvodában vannak) a család általában a hétvégéken ül le egy asztalhoz és étkezik együtt. Ez kitűnő alkalmat nyújt a szülők számára, hogy a gyerekek kiegyensúlyozott táplálkozásra való nevelése a gyakorlatban is megvalósuljon. Példamutatásuk ilyenkor a leglátványosabb és hatásosabb.
A reggeli mindig legyen komplett. A kompléttálas azt jelenti,hogy mindig fogyasszunk állati és növényi eredetű fehérjéket tartalmazó ételeket együtt ilyen reggeli pl a müzli tejjel, vagy a vajas kegyér felvágottal, sajttal vagy kakaóval és zöldséggel. A gyerekek sokkal szívesebben elfogyasztják az ételt, ha a szülőkkel, testvérekkel együtt ülnek az asztalnál és valljuk be mi magunk is jobb ízűt eszünk ha együtt a család, és nem rohanva kell bekapnunk valamit. A családi hétvégi étkezését mindenképpen úgy tervezzük meg, illetve készítsük el, hogy az a gyerekek élettani igényeinek, szükségletének megfelelő legyen, és testi, szellemi fejlődésüket biztosítsa. Ez azt jelenti, hogy az egyes étkezésekben felhasznált nyersanyagok legyenek jó minőségűek, és változatosak, azaz minden tápanyag, valamint minél többféle élelmiszercsoport szerepeljen az étlapon. Az ételkészítési technológiákban ugyancsak érvényesüljön a változatosság, alkalmazzunk minél több főzési és sütési módozatot!
A gyerekek táplálkozásában szereplő nyersanyagoknak nem feltétlenül kell különbözni a felnőttekétől, sőt a felnőttek étkezésénél is fontosak a fentebb leírt szempontok. Ezert teljesen felesleges külön főzni az óvodás, az iskolás, a serdülő korú gyerekeknek és a szülőknek. A gyerekek ilyen esetben úgyis a felnőttekét szeretnék enni. A gyerekek és a szülők táplálkozásában a különbség az adagok nagyságában rejlik. Természetes, hogy pl. egy 6-7 éves korú gyermek kisebb adagot fog elfogyasztani, mint a serdülőkorú testvére vagy a szülő. Különbséget jelenthet még a felnőttek és gyerekek étkezésében a fűszerezés minősége, gyereknek nem készítünk erősen csípős, pikáns vagy sós ételeket, ezen módozatokat utólagosan is megvalósíthatjuk a tányérunkon mi felnőttek. Egy családban általában nem mindenkinek ugyanaz a kedvenc étele, vannak családok ahol különböző ételek készülnek a gyerekek kívánságnak megfelelően a főzést ellátó édesanya vagy édesapa annak érdekében,hogy mindenki jól lakjon kvázi ételsorokat készít, két okból sem biztos,hogy célra vezető 1. a gyerekek hajlamosak ragaszkodni egy-egy típusú ételhez, 2. ez a szokás nem teszi lehetővé a változatosságot. Azért, hogy a kiegyensúlyozott egészséges táplálkozás megvalósulhasson az asztalnál érdemes olyan közösen elfogyasztandó ebédet, vacsorát összeállítani, hogy mindenki szívesen megegye azt.
A hétvégi ételkészítésben, illetve azt megelőző bevásárlás, előkészítés műveleteiben, tálalásban a család minden tagja lehet aktív résztvevő. Nagyon hasznos ha kifejezetten külön- külön meg van mindenkinek a maga feladata pl. bevásárlást mindig közösen, vagy apa megy a piacra anya a boltból hozza a megszokott dolgokat, illetve a gyerekek terítek, anya tálal, apa segít az asztal leszedésében és a mosogatásban stb. Egyes ételek, pl. saláták, sütemények, a reggeli szendvicsek elkészítését lehet a gyerekekre bízni, ez egy fajta bizalmat sugároz feléjük és egyben nagyon jó fejlesztő hátsassal bír mind az egyéb képességeik,mind az önbizalmuk tekintetében.
A hétvégi közös ételkészítések, étkezések is megfelelő alkalmat teremthetnek arra, hogy a gyerekek megtanulják az egészséges táplálkozás alapjait, a változatos étrend fontosságát, az egyes élelmiszercsoportok, pl. gabonák, tejtermékek, zöldségek, gyümölcsök, édességek stb. helyét a táplálkozásban (pl. édességet főétkezés – leginkább az ebéd – után fogyasszon, és ne a reggeli helyett).
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: