Az étkezés mindannyiunknak jól ismert élvezetet okoz. Már gyerekkorban jó ha kialakul az úgynevezett gasztronómiai élvezet fogalma, amihez hozzá tartozik az íz, zamat ízlelés élvezete. Hogy van ez? Amit általánosságban az étel ízének hívunk, az valójában a zamata, ami az ízlelés és a szaglás érzékelése közti interakcióból születik.
Szaknyelven megfogalmazva : A zamat („flavor”) a táplálék fogyasztásakor kialakuló többféle érzet összességét jelenti. Az íz, a szag és a szerkezet érzékelésének együttese határozza meg az ételek, italok zamatát. Az íz kialakításában szerepet játszó anyagok többnyire szobahőmérsékleten nem illékonyak, és ezért csak az íz-receptorokra képesek hatni. A termék illatát kialakító élelmiszer-alkotók már illékony molekulák, ezeket aromaanyagoknak nevezzük. Az íz-és az aromaanyag kategóriák nem átjárhatatlanok; egyes vegyületek mindkét fajta érzetet képesek kiváltani.
Jó, ha tudjuk, hogy kb. 80 százaléka annak, amit mi íznek nevezünk, tulajdonképpen illat, csak összekeverednek az érzékeléseink. Körülbelül 20.000 különböző illatot és annak 10 vagy még több intenzitási fokát vagyunk képesek megkülönböztetni. Szagolni akkor tudunk, ha az illatok elérik a szagló-receptorokat az orrüregben. Ez kétféle módon mehet végbe: vagy az orrcimpán keresztül belélegzéssel, vagy a száj hátulsó részén rágás és nyelés közben. Az ízlelés a nyelvünk segítségével történik. Kb. 10.000 ízlelőbimbóval születünk, melyek a nyelv, szájpadlás és a torok hátulsó, oldalsó és elülső csúcsrészén helyezkednek el. Mikor az íz-receptor sejteket az ízlelőbimbókon keresztül kémiai inger éri, azok öt elsődleges érzetet észlelnek: az édes, a savanyú, a sós, a keserű és az „umami” (utóbbi egy pikáns íz, mely a fehérjetartalmú ételek glutamátjában, valamint a mononátrium glutamát ízfokozóban található).
Próbáltatok már náthásan valami nagyon finomat kóstolni, enni vagy éppen elkészíteni? Vagy egy új illatot kipróbálni? Ugye olyankor csak az igen erős ízeket-illatokat érezzük, mondjuk a rettentő csípős chili vagy cseresznyepaprikát, vagy az erős illatú eukaliptuszt, vagy mentát. Ilyenkor minden olyan, mint a fűrészpor. Menyivel jobb maikor végre kitisztul az orr és ismét érezzük az ízeket?
Hoztam néhány kis kedves játékot, amely segítségével az íz és zamat, illat és szag világával ismerkedhetnek meg a gyerekek. Ezek a játékok főleg óvodás korú gyereknek szólnak, de kisiskolásokkal is jó móka.
Szaglást fejlesztő játékok
1. Szimatoló
Olyan illatanyagokat használjunk, amelyeket a gyerekek már korábbról ismernek.
A gyermekek körbe ülnek. Szemüket becsukják. Egy tálcán kis edénykékben különböző illatú anyagokat viszünk körbe. A gyermekek jobb kézfejére kenünk egy keveset fültisztító pálcikával. A gyermek megszaglássza, és az anya, vagy a “kínáló” fülébe súgja, minek érzi az illatát. Ha helyesen felel, egy korongot kap jutalmul.Ha a kör végigért, kezdjük elölről egy másik illattal, de ebben az esetben a bal kézfejre kenjük az illatot. Ezt ismételjük a jobb tenyérbe, majd bal tenyérbe. Az a győztes, aki többet eltalált.
Egyszerre csak 4-5 gyermekkel jó ezt játszani. Lehet úgy is játszani, hogy egymás után kapja meg mindenki a négyféle illatmintát.
Illatminta lehet: őrölt fahéj, ecet, citrom héja, őrölt kömény, fokhagyma, citrom stb.
2. Gyógyító illatok
A játékvezető ( anya vagy egy másik felnőtt) az árus, a gyerekek egyenként gyógynövényeket vásárolnak tőle. Használjuk a kertből vagy kirándulás kapcsán mezőről gyűjtött, megszárított, ismert gyógynövényeket. Mindenki kiválaszt egy szálat, összemorzsolja a kezében, és megszagolja. Ha felismeri az illatáról, megnevezi. Ha nem sikerül neki, akkor a társai segíthetnek.
3. Illatozó dobozok
Gyufásdobozokba tett vattára különböző illatokat itatunk vagy szórunk. Egy gyermeknek bekötjük a szemét, egy másik egyenként kinyitja a dobozokat, és megszagoltatja a társával. Amit helyesen talál ki, azt jobb oldalra teszi le, amelyiket nem, azt balra. A végén együtt megszámolják, mennyit sikerült kitalálnia a játékosnak.
Amit nem ismert fel, még egyszer megszagolhatja, most már nyitott szemmel.
Szerepcserével folytatódik a játék.
A doboz tetejére ragasztott szimbolikus képek segítik a nyitogató gyereket abban, hogy a választ ellenőrizze, és ez egyben biztosíték arra, hogy nem téveszt ő sem.
Például szimbólum képek lehetnek:
– nagy üveg – ecethez,
– kis üveg – kölnihez,
– dió – szárított, morzsolt diófa levélhez,
– citrom – reszelt citromhéjhoz vagy szárított, morzsolt citromfűhöz,
– fakéreg – fahéjhoz.
Ízlelést fejlesztő Játékok
1. Lepkék
A gyermekek a lepkék, a szájukban szívószál van. Azzal tudnak táplálkozni úgy, mint a lepkék, a pödör nyelvükkel. Tisztára mosott margarinos dobozokba különböző ízű folyadékot teszünk. A doboz tetejére ragasztott cédulára írjuk rá a tartalom nevét, hogy könnyebben ellenőrizhessük a gyermek válaszát. (Lehet a dobozokban kakaó, tea, citromlé, narancslé, tiszta víz stb.) A dobozokat szétszórtan helyezzük el a térben, ahol a lepkék röpködnek, nektárt keresnek. Megbeszélt jelre a dobozokhoz leszállnak, de egy dobozhoz csak egy lepke szállhat le. A szívószálat a doboz tetején lévő kis nyílásba úgy szabad belenyomniuk, hogy a kezüket a hátuk mögé teszik, azzal nem segíthetnek. Aki talált nektárt, és megkóstolta, annak meg kell neveznie, amit talált. Ha helyesen válaszolt, megihatja, ha akarja. Ha nem találta ki, még egyszer belekóstolhat, és javíthat.
„Becsaphatjuk” őket azzal, hogy néhány üres dobozt is elhelyezünk, de felirat azon is legyen. A játék ismételhető, amíg kedvük van hozzá.
2. Mókusok
A gyerekek mókusokká változnak át. Becsukják a szemüket, és ekkor az előre tálcán elkészített magok közül egyet-egyet a kinyújtott nyelvükre ejtünk. A magok elfogyasztása után megnevezik, mit ettek. (Tisztított napraforgómag, pisztácia, dió, mogyoró, tökmag, mandula.) Aki nem találta el, nyitott szemmel kivehet egyet a tálcáról, és úgy kóstolja meg. A játék befejezése után a tálcát körbeállják, és elszemezgetik a magokat.
3. Medvék és kecskék etetése
A játék azonos az előzővel, csak magok helyett gyümölcs- és zöldségfalatkák vannak a tálcán, amelyekbe fogvájókat szúrunk. Annak a segítségével tesszük a a falatkákat a gyermekek szájába. A falatkák elkészítésébe a gyerekeket is bevonhatjuk, ők is beleszurkálhatják a fogvájókat a zöldség- gyümölcsdarabokba. ( Ezeknek a játékoknak az előkészítését .Természetesen alapos kézmosás után végezzük.)
Így nyárra ezek a játékok jó szórakozást, közös élményt nyújthatnak a szokásos strandolás és kirándulás mellett.
Tanuljunk szórakozva!
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: